מיזמי סטארט אפ מכל סוג ובכל תחום, מסתייעים רבות בהשקעות הכספיות של משקיעים חיצוניים ההופכים לבעלי מניות ואף למקבלי החלטות בחברה, כאשר כל יזם סטארט אפ כזה או אחר, יודע כיום שעם רעיון טוב בלבד אי אפשר לצעוד לעבר ה-אקזיט הגדול, ולכן, נדרשת לו השקעה חיצונית של משקיעים. נציין שתחום ההשקעות הכספיות למיזמי סטארט אפ, נחשב לאחד מתחומי ההשקעה המתפתחים ביותר כיום ותחום זה משלב בתוכו מגוון רחב של אפשרויות לגיוס משקיעים.
חיפוש משקיעים לסטארט אפ - מהיכן מתחילים?
בדומה לחיפוש משקיעים לכל מיזם עסקי כזה או אחר, גם הליך איתור משקיעים לסטארט אפ, חייב להיעשות בהתאם לתוכנית עבודה סדורה במסגרתה חשוב להגדיר מראש את סכומי הכסף הנחוצים לכם בהליך גיוס המשקיעים. סכום זה חייב להיות מדיד ומותאם לשלבי הפיתוח הנחוצים לכם ולצורך כך מומלץ להכין תוכנית עסקית המפרטת בתוכה את כל ההיבטים העסקיים הנחוצים לתפעול המיזם. את שלבי גיוס הכספים למיזמי סטארט אפ נהוג לסווג לשני סבבי גיוס עיקרים.
סבב גיוס ראשון
סבב הגיוס הראשון של משקיעים לסטארט אפ מכונה בשפה המקצועית PRE SEED והוא מתמקד בעיקר באיתור משקיעים מהסביבה הקרובה של היזם (בני משפחה וחברים) ומקרב משקיעים קטנים יחסית. לפיכך, סכומי הכסף אותם מגייסים יזמי סטראט אפ בשלב הראשון, נועדו לצרכי הקמת המיזם והתהוותו, אך גם לצורך כך, קיימת חשיבות רבה לכך שהמשקיעים ייחשפו לתבנית כזו או אחרת של
תוכנית עסקית המפרטת בתוכה בין היתר את החזון העסקי של המיזם.
סבב גיוס שני
סבב גיוס כספים נוסף למיזמי סטארט אפ מכונה בשפה המקצועית SEED והוא מתקיים ברוב המקרים בשלבים שלאחר ביצוע פיילוט ו/או תחילת מכירות של המוצר/שירות אותו אתם מפתחים במסגרת המיזם. שלב זה, פונה כבר למשקיעי סטארט אפ מנוסים ומיומנים יותר, ולכן, חשיבותה של התוכנית העסקית בשלב זה הינה קריטית יותר. תוכנית עסקית הנבנית לצרכי גיוס משקיעים בסבב השני, חייבת לכלול בתוכה אלמנטים כגון: פוטנציאל וגודל השוק ומודל עסקי מפורט בו נכללים כל הרכיבים הנלווים לתפעול המיזם אל מול ההכנסות הצפויות. בשלב זה, המשקיע הפוטנציאלי, מצפה לקבל מצגת עסקית מפורטת המבוססת בין היתר על מחקרי שוק וכדומה. בסיום המצגת הנערכת למשקיע הפוטנציאלי, חשוב להעניק לו עותק מודפס של תוכנית עסקית בה נכללים כל הפרטים הרלוונטיים לצרכי קבלת החלטתו בנוגע להשקעה או אי השקעה במיזם.