צוואה ככלי לשמירה על נכסיך והשקעותיך


במהלך חיינו אנו צוברים חסכונות ונכסים ולעתים אף מנהלים תיקי השקעות על מנת שישמשו אותנו ואת בני משפחתנו. אך כיצד נוכל לוודא כי משאבים אלה יעברו למשפחתנו לאחר מותנו? איך נוכל לוודא כי החלוקה נעשית בצורה נכונה וראויה? על מנת לדאוג לכל אלה ועוד, כדאי לערוך צוואה מבעוד מועד וכך לדאוג לעתידם של יקירנו.  
 

מהי צוואה?

 
זהו מסמך משפטי מחייב הנכתב על ידי המצווה ובו הוא מפרט למי יינתן הרכוש אותו צבר במהלך חייו, לאחר מותו, ועל פי איזו חלוקה. במידה והנפטר לא ערך צוואה בחייו, יימסר רכושו ליורשיו החוקיים על פי הקבוע בחוק. סדר קדימות הירושים היא בן/בת הזוג וילדיו של הנפטר, נכדיו, הוריו, סבו וסבתו. לכתיבת צוואה חשיבות גבוהה וזאת על מנת לוודא כי רכושו של הנפטר יחולק כפי שהוא חפץ ולא כפי שהחוק בוחר, והדבר נכון שבעתיים כאשר לנפטר נכסים והשקעות בעלי ערך כספי גבוה. המצווה צבר במהלך חייו נכסים והשקעות מרובים בעלי ערך כספי ורגשי רב ומתוקף כך ירצה כי רכושו יחולק כראוי לאנשים הנכונים ועל פי חלוקה הוגנת וללא קיפוח ולכן חשוב אף יותר כי ינסח את כתב הצוואה באופן מפורש תוך פירוט כל נכסיו וכספו וביצוע חלוקה ברורה בין הירושים על פי שיקול דעתו הבלעדית. מעבר לכך, אי הסדרת החלוקה בטרם עת, עלולה לגרור סכסוכים ומחלוקות בין היורשים, להעכיר את היחסים ואף להגיע לכדי תביעות משפטיות מיותרות. את הצוואה מומלץ לערוך בנוכחותו של עו"ד צוואות וירושות אשר תאפשר לו להיות נציגו של הנפטר לצד הצוואה הכתובה וניסוחה המשפטי יהיה נכון ומחייב ללא כל מקום לפסילתה, ערעור על תוכנה או אי הבנות.
 

סוגי הצוואות

 
ישנם ארבעה סוגים של צוואות:
 
צוואה בכתב יד – זוהי צוואה הנכתבת בכתב ידו של המצווה, חתומה על ידו ונושאת את תאריך כתיבת הצוואה. צוואה זו לרוב אינה כתובה על פי נוסח חוקי המפוקח על ידי עו"ד צוואות וירושות אלא על פי כתיבה חופשית של המצווה ולכן מומלצת פחות ויכולה להוות פתח לתקלות, אי הבנות ואף פסילתה מבחינה חוקית. 
 
צוואה בעדים – מסמך צוואה אשר יכול להיות כתוב בכתב יד או מודפס. לרוב נעשה שימוש בצוואה המנוסחת על ידי עו"ד צוואות וירושות וחתומה על ידי המצווה בנוכחות שני עדים אשר אינם חלק מן היורשים העתידיים של המצווה. זוהי הצוואה הנפוצה ביותר.
 
צוואה בפני רשות – מוצגת בפני גורם רשמי כגון: נוטריון או בית משפט. היא תוגש על ידי המצווה בעל פה או בכתב ובעת הגשתה יצהיר כי זו צוואתו הסופית והיא תקבל תוקף סופי ומחייב על ידי חתימת נציג הרשות.
 
צוואה בעל פה – צוואה הניתנת על ידי המצווה בעל פה כאשר הוא נמצא בסכנת מוות או כאשר מצבו הבריאותי אינו מאפשר לו לכתוב את צוואתו. המצווה יאמר את צוואתו בעל פה מול שני עדים והם יהיו מחוייבים להעביר את דבריו באמצעות זכרון דברים, כפי שנאמרו, לרשם הירושות.
 

צו קיום צוואה

 
לאחר פטירתו של המצווה, לצורך מימושה של הצוואה, חלה החובה להגשת בקשה לצו קיום צוואה לרשם הירושה. תפקידו של מסמך זה להפוך את כתב הצוואה למחייב ולהעניק לו תוקף של פסק דין מחייב. רק לאחר תהליך זה יוכלו היורשים לקבל את ירושתם.
iphoneBtn
iphoneBtn
iphoneBtn
iphoneBtn
iphoneBtn
iphoneBtn

מלא פרטיך ונציגי הגופים המסומנים יחזרו אליך בהקדם:

 
קבלו הצעות למסחר במט"ח
קראתי ואני מאשר את תקנון האתר
 
קבלו הצעות לניהול תיקי השקעות
קראתי ואני מאשר את תקנון האתר
 
קבלו הצעות למסחר עצמאי
קראתי ואני מאשר את תקנון האתר
 
קבלו הצעות לפיקדון
קראתי ואני מאשר את תקנון האתר
 
קבלו הצעות לתוכניות חיסכון
קראתי ואני מאשר את תקנון האתר
 
קבלו הצעות לחוזים עתידיים
קראתי ואני מאשר את תקנון האתר
articlePic

חשיבות ייעוץ ארגוני לעסקים וחברות

לכל ארגון - בין אם מדובר בארגון קטן ביותר ובין אם מדובר בארגון עצום המונה אלפי חברים ועובדים, יש תכונות דומות. הארגון, מהווה למעשה מערכת המשך...
articlePic

מדריך לשימוש נכון בקופה רושמת

אם בעבר קופה רושמת הייתה עבור קבלת תשלום מלקוחות, כיום היא הפכה לקופה שיכולה לתת פיקוח על הסחורה, ניפוק של מידע ודוחות ועוד ועל כן הפכה לפופולארית ונחוצה לבעלי עסקים. אז מהי בדיוק קופה רושמת, מהם המשך...
articlePic

מציאת מקור מימון לסטארט אפ חדש

בעולם הזימות, חשוב מאוד להבין כיצד להיכנס לעסקה בצורה נכונה בגיוס ההון ומציאת מקור מימון מהימן, מהן האפשרויות אשר עומדות בפני היזמים והסטארט- אפים בתחילת דרכם, וכיצד להתנהל מול המשקיעים בצורה נכו המשך...
callus